هل اکبر

هل چیست؟

هل یکی از ادویه های بسیار قدیمی جهان است. این گیاه بومی شرق است که از جنگل های گت غربی در جنوب هند منشأ گرفته و در آنجا به صورت وحشی رشد می کند. امروز این گیاه و ادویه ی ارزشمند در بسیاری ازکشور ها و شهر های گرمسیر و خشک جهان رشد می کند و دارای خواص بینظیری است. از هل اکبر بطور متعدد استفاده می شود همچنین مصریان باستان بذر هل را به عنوان تمیز کننده دندان می جویدند.

 

یونانی ها و رومی ها از آن به عنوان عطر استفاده کردند.از کاربردهای بسیار بینظیر هل می توان به استفاده ی آنها در نوشیدنی های گرم وسرد اشاره کرد. امروزه هل را به عنوان یکی از اساسی ترین و خوش طعم ترین ادویه های غذایی و خوراکی در جهان می شناسند.

البته ناگفته نماند که هل ادویه گران قیمتی است و این گیاه بعد از زعفران در دسته ی گران قیمت ترین ادویه های گیاهی قرار دارد.

 

از این رو این ادویه ی ارزشمند اغلب بصورت تقلبی و نا مرغوب در بازار عرضه می شوند.

با این حال اصلی ترین هل که معمولا به نام هل هندی شناخته می شوند در دو نوع اصلی که شامل: هل مالابار و هل میسور هستند .

مزایای هل اکبر

 

هل علاوه بر عطر و طعم بسیار خوبی که دارد، خواص دارویی بسیار زیادی دارد که قصد داریم به چند نمونه ی آن اشاره کنیم:

 

یکی از خواص بینظیر این ادویه ی محبوب، بهبود بیماری های سوء هاضمه است و می تواند به میزان بسیار بالایی  از بیماری هایی مانند نفخ شکم، مشکلات معده و ریوی جلوگیری کند.

همچنین این محصول از گذشته تا کنون به عنوان یکی از اصلی ترین ادویه ها در درمان چاقی استفاده می شود و یک چربی سوز بسیار قوی بشمار می رود.

همچنین هل خاصیت ضد سرطانی داشته و برای جلوگیری از ابتلا به سرطان بخصوص سرطان روده و معده استفاده می شود و به عنوان یک آنتی باکتریای قوی  عمل می کند.

از این رو می توان هل را علاوه بر خوش طعم نمودن غذا ها به عنوان یکی از داروهای گیاهی پر خاصیت استفاده نمود.

 استفاده از روغن در پخت غذا و رژیم‌های درمانی بسیار موثر و البته پرکاربرد است، به طور کلی در بخش پخت و پز دو شکل روغن به صورت مایع و جامد وجود دارد. حال سوال این است روغن بدون ترانس چیست و کدام روغن ضرر و زیان کمتری برای سلامت بدن فرد دارد؟

دیدگاه بسیاری از پزشکان و متخصصان این است که روغن مایع ضرر کمتری برای بدن دارد اما در مقابل برخی دیگر معتقدند که روغن‌های جامد از جمله روغن‌های حیوانی برای سلامتی بدن و بازکردن رگ‌های قلبی و عروقی بسیار موثر عمل خواهند کرد. اما برای اینکه بدانیم کدامیک برای سلامتی مضر هستند باید با روغن‌ها و خواص آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

تفاوت روغن‌ مایع با روغن جامد در چیست؟

مواد تشکیل دهنده روغن‌های مایع چربی‌های غیر‌اشباع و گیاهی هستند، که در طی فرآیند تولید برای جلوگیری از فاسد شدن از طریق فرآیند هیدروژنه کردن روغن مایع به روغن جامد تبدیل خواهد شد. در همین فرآیند هیدروژنه شدن اسیدهای غیراشباع این روغن اشباع خواهند شد و در فرآِیند هیدروژنه کردن اسیدهای چربی در روغن شکل می‌گیرد که برای سلامتی بدن و کلسترول خون بسیار مضر و زیان‌آور است. اما روغن جامد در کنار معایبی که دارد می‌تواند حرارت بالا را هم تحمل کند و از طرف دیگر به نور هم حساس نیست، به طور کلی استفاده از روغن‌ جامد خیلی توصیه نمی‌شود به دلیل آنکه مضرات بسیار زیادی برای سلامتی بدن به همراه دارد.

خواص هل اکبر

راه های تشخیص هل خوب و باکیفیت :

هل به عنوان یک ادویه ی محبوب و پرطرفدار شناخته شده است و از این رو بازار فروش بسیار پر رونق تری نسبت به سایر ادویه ها دارد همین نکته باعث پیدایش و عرضه ی هل نامرغوب و بی کیفت در سطح بازار شده است از این رو به دلیل گران قیمت بودن این ادویه، بسیاری از افرادی که قصد خرید هل را دارند ممکن است دچار سردرگمی شوند  نتوانند هل با کیفیت را از نوع تقلبی و نامرغوب تشخیص دهند.

 

ازطرفی برند های بسیار متعددی در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد که افراد هنگام خرید هل می توانند برای اطمینان خاطر بیشتر از برندهای مطرحی مانند هل اکبر استفاده کنند.

حال می خواهیم چندین راه تشخیص هل مرغوب و باکیفیت را معرفی کنیم تا خریداران این محصول بتوانند با اطمینان خاطر بالاتری اقدام به خرید و استفاده از هل کنند.

 

ابتدا باید گفت که هل، حاوی مقادیر بالاتری از سینئول و لیمونن است و از این رو هل معطر تر و باکیفیت از دانه های ریز و سیاهی تشکیل شده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد